Οι «Υποθετικοί Χοροί» του Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι στη Μονή Λαζαριστών

Χρόνος ανάγνωσης
Λιγότερο από
1 λεπτό
Διαβάστηκε

Οι «Υποθετικοί Χοροί» του Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι στη Μονή Λαζαριστών

Νοέμβριος 09, 2016 - 13:07
Αναρτήθηκε στο:

Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα του Έτους Ελλάδας – Ρωσίας 2016 και θα διαρκέσει έως τις 11.02.2017.

Εγκαινιάζεται σήμερα στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης η έκθεση με τίτλο «Υποθετικοί Χοροί», του σημαντικότερου εκπροσώπου του κόμικς στην σύγχρονη ρωσική τέχνη, του Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι (Georgy Litichevsky). Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στη Μονή Λαζαριστών από τις 9 Νοεμβρίου 2016 έως τις 11 Φεβρουαρίου 2017.

Οι  Υποθετικοί  χοροί περιλαμβάνουν μια σειρά από μεγάλων διαστάσεων επιτοίχια έργα σε πανί αλλά και κόμικς σε χαρτί, συνθέσεις μικρότερων διαστάσεων, παλαιότερα αλλά και νέα, όπου οι σουρεαλιστικές σκηνές και οι αινιγματικοί τους διάλογοι, ξεπηδούν μέσα από περιστατικά της ιστορίας και διατυπώνουν έμμεσα την σύγχρονη ιδεολογική υστερία, την κοινωνική ανισορροπία, τις πολιτικές και πολιτισμικές δυσλειτουργίες. Αυτή η προσέγγιση και διαπραγμάτευση των θεμάτων ορίζει μια αναπάντεχη σκηνογραφία του ανθρώπινου πολιτισμού όπου ο Βαρόνος Μινχάουζεν, η χορεύτρια Ισιδώρα  Ντάνκαν, ο ποιητής  Σεργκέι Γιεσένιν, ο πολιτικός Ανατόλι Λουνατσάρσκι κ.α. «χορεύουν» με υβριδικές και παράδοξες μορφές στις οποίες το ανθρώπινο συνδυάζεται με το ζωικό και το πραγματικό με το ονειρικό. Στην έκθεση ο Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι παρουσιάζει και ένα μεγάλων διαστάσεων (25Χ2,5 μέτρα) έργο με τίτλο «Γιγαντοβατραχομυοχοροί» που δημιούργησε στην διάρκεια της διαμονής του στην Θεσσαλονίκη και που θα δωρίσει στις συλλογές του ΚΜΣΤ.

Η καλλιτεχνική σχέση του Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι με την Ελλάδα είναι παλιά. Τον Ιούνιο του 1997 συμμετείχε σε έκθεση στην Ελληνική Πρεσβεία της Μόσχας, η οποία για λίγες ημέρες είχε δώσει «άδεια» στους Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι, Κονσταντίν Ζβεζντοτσότοφ, Αντρέι Φιλίπποφ, Νικίτα Αλεξέγιεφ, Ίγκορ Μούχιν και Τάνια Λιμπερμάν να αντικαταστήσουν τα «ακαδημαϊκά» έργα που διακοσμούσαν τους τοίχους των επίσημων σαλονιών της. Το φθινόπωρο του 2000 συμμετείχε μαζί με την Ίρα Βαλντρόν, τον Γιούρι Αλμπέρτ, τον Αντρέι Φιλίπποφ και τον Κονσταντίν Ζβεζντοτσότοφ στην έκθεση με τίτλο “Ανοικτός Ουρανός – Ανοικτή Θάλασσα” που πραγματοποιήθηκε στο κατάστρωμα του δεσμευμένου από το τελωνείο και ακινητοποιημένου για πάνω από ένα χρόνο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, εμπορικού ρωσικού πλοίου Βόλγκο-Μπαλτ. Το 2007 ο Γκεόργκι συμμετείχε στην 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης με το μεγάλο δίπτυχο «Αϊντα – Σαφάρι», έργο που σήμερα ανήκει στις συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Η Εννοιολογική Σχολής της Μόσχας, μέλος της οποία είναι ο καλλιτέχνης, είναι ένα κίνημα που αναπτύχθηκε στις δεκαετίες 1970 και 1980 και συγκρίνεται σε αισθητική προσφορά και επιρροή μόνο με τα κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος είναι ο συνδυασμός της εικόνας με τον γραπτό λόγο.

Επιμέλεια έκθεσης: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ιστορικός Τέχνης - Επιμελήτρια του ΚΜΣΤ